...Szóval van itt ez az internetzaj…
Ember legyen a talpán, aki a modern kommunikáció zsúfolt forgatagában eligazodik és megtalálja a neki leginkább megfelelő fodrászt, csempézőt vagy proktológust. Ki tud különbséget tenni a szépen csengő mondatok, mesterséges stockfotók virtualitása és a húsvér valóság tényei között?
Hogyan válasszunk? Mit vegyünk alapul? Mi a garancia arra, hogy ami ott leírva van, az igaz? Nagy dilemma!
Amikor útjára bocsátottuk kérdőíves közvélemény kutatásunkat, a célunk az volt, hogy kiderítsük, milyen szempontok alapján választanak minket pácienseink. Az eredményeket közreadjuk, hogy alapul szolgáljon a válogatáshoz és az jövőbeli döntéshez.
Mint kiderült, az orvos választás elsődleges szempontja a szakmai hozzáértés. A választott szakember legyen specialistája szakterületének. Legyen kellő tudása, elegendő tapasztalata, és szakmai berkekben is elismert orvos személyiség legyen.
A második a pácienssel való kommunikáció tartalma és stílusa. Vagyis az orvos adjon részletes információt arról, hogy mi a bajunk, mit fog velünk csinálni, hogyan és miért. Mindezt úgy, hogy a légkör megnyugtató legyen és bizalmat sugározzon.
Nagyon meglepő nem volt a válaszokban, hiszen ha az egészségünkről, a testünkről, az életünkről van szó, mi másra vágynánk, mintsem arra, hogy olyan orvos nyúljon hozzánk, akivel kapcsolatban nem villognak vészjelző kérdőjelecskék az agyunkban – vajon hány embert gyógyított már meg, vajon honnan lehetek biztos abban, hogy nem lesz szövődménye a kezelésének… vajon ő a legjobb, és ehhez hasonlók.
A kérdés csupán az, hogy minek alapján válasszak és döntsek, amikor látszólag egyforma, hiszen szép és szép honlap közül kell választanom.
Különbséget kell tenni tények és üres szavak között. A tények – konkrétumok, adatok, és visszakövethető állítások. Milyen iskolák, vizsgák, szakvizsgák? Hány év tapasztalata? Milyen szakcikkek, konferenciák, előadások? Tanít-e az illető? Mióta rendelkezik praxissal? Milyen a megítélése a szakmai körökben? Mennyire ismeri a média szakértőként? Hogyan nyilatkoznak róla páciensei? Milyen a megítélése internetes fórumokon? Milyenek a szövődmény statisztikái? Milyenek az elégedettségi adatai?
Ezek tehát a szempontok, amiket figyelembe kell vennünk és keresnünk a döntésünkhöz.
Ami pedig a kommunikációt, megnyugatató légkört illeti, érdemes telefonon érdeklődni a bejelentkezéskor, kérdéseket feltenni, figyelni a válaszok stílusát, tartalmát, rákérdezni olyan tényezőkre, amiktől szorongás van bennünk és megosztani esetleges bizonytalanságunkat. Ez lehet a vizsgálatra felkészülés első állomása.
És egy érdekesség zárásként – Amikor Dr.Willner Péter szakmai életútját megjelentették, a doktor csak legyintett, úgysem olvassa azt végig senki, az emberek nem olvasnak ilyen hosszú cikkeket. Majd igencsak meglepődött az olvasottsági adatokon és megértette, hogy az, aki a testét, egészségét, életét bízza egy orvosra, az igenis veszi a fáradságot és minden létező adatot összegyűjt. Mert azt akarja, hogy a vizsgálóasztalon ülve már ne villóddzon a sok kis piros kérdőjel a fejében arról, hogy biztos jó helyre jött-e, nem lesz-e helyrehozhatatlan szövődménye annak, amit itt vele csinálnak, biztosan legjobb orvoshoz fordult-e, rábízhatja-e magát és biztos lehet-e a döntésében…